CooperVision Specialty EyeCare introduceert SightGlass Vision™ brillenglazen in Nederland om de myopie progressie bij kinderen te helpen reduceren
De lancering markeert de eerste commerciële beschikbaarheid in Europa van de op bewijs gebaseerde technologie
EERBEEK, 5 oktober 2021 - CooperVision Specialty EyeCare kondigde vandaag de Nederlandse lancering van SightGlass Vision™ brillenglazen met Diffusion Optics Technology™§ aan, die specifiek zijn ontworpen voor het reduceren van de myopie progressie bij kinderen en dat is aangetoond.1 Oogzorgspecialisten (ECPs) in Nederland zijn de eersten ter wereld die op grote schaal toegang hebben tot deze innovatie, die ideaal is voor kinderen vanaf zes jaar en voor kinderen die misschien nog niet klaar zijn voor het dragen van contactlenzen.
"Myopie wordt van oudsher aangepakt met een bril of contactlenzen die het gezichtsvermogen corrigeren, maar de mate waarin myopie zich ontwikkelt niet afremmen. Klinisch bruikbare interventies die op de markt komen, bieden oogzorgprofessionals de mogelijkheid om evidence-based myopie management te omarmen als standard of care", aldus Alex Lamse, Managing Director EMEA, CooperVision Specialty EyeCare. "Door ons portfolio uit te breiden met de SightGlass Vision™ brillenglazen hebben ECPs nog een toegankelijke optische interventie in handen, waarvan is aangetoond dat het zicht van kinderen wordt gecorrigeerd en de myopie progressie wordt gereduceerd, terwijl ze hun praktijk laten groeien."1,2
De baanbrekende MiSight® 1 day zachte contactlenzen voor myopie management van CooperVision Specialty EyeCare zijn ook in Nederland verkrijgbaar, speciaal ontworpen voor kinderen vanaf acht jaar.3 Met de toevoeging van SightGlass Vision™ brillenglazen kunnen ECPs nu myopie bij kinderen in een breder leeftijdsbereik aanpakken. Het bedrijf biedt ook een reeks ortho-k contactlensmerken voor myopie management, waaronder DreamLite® nachtlenzen die een CE-markering hebben gekregen voor myopie management.
Myopie bij kinderen blijft toenemen in prevalentie en ernst, waardoor het vandaag de dag een van de belangrijkste problemen is voor ECPs en ouders. Naar verwachting zullen in 2050 wereldwijd vijf miljard mensen myoop zijn, meer dan een verdubbeling van het huidige aantal.4 In Nederland is er ook een toename van myopie bij kinderen. Verergering van myopie is in verband gebracht met zichtbedreigende aandoeningen op latere leeftijd, zoals cataract, netvliesloslating, glaucoom en myope maculopathie.5
CooperVision's ‘Global Myopia Attitudes and Awareness Study’ geeft aan dat 82% van de ECPs zich zorgen maakt dat hun jonge patiënten aanzienlijke ooggezondheidsproblemen zullen hebben die samenhangen met myopie als ze ouder worden, maar meer dan de helft zegt dat de ouders deze toekomstige ooggezondheidsrisico's niet begrijpen. Zodra deze risico's werden uitgelegd, stond 87% van de ouders open voor meer informatie over oplossingen voor myopie management. ECPs gaven ook aan dat de belangrijkste redenen voor specifieke opties voor myopie management de klinische resultaten, het gebruiksgemak voor kinderen en wettelijke goedkeuringen waren.6
SightGlass Vision™ brillenglazen
De toewijding van CooperVision Specialty EyeCare aan evidence-based benaderingen staat centraal bij de introductie van SightGlass Vision™ brillenglazen. CooperVision heeft eerder dit jaar SightGlass Vision, dat de Diffusion Optics Technology™ heeft ontwikkeld, overgenomen.
In de CYPRESS klinische studie7 van het bedrijf werden de brillenglazen gerandomiseerd verstrekt aan 256 in aanmerking komende kinderen op 14 klinische testlocaties in de Verenigde Staten en Canada. Bij het aanvangsmoment waren de proefpersonen zes tot tien jaar oud en hadden ze een graad van myopie tussen -0,75D en -4,50D.
Wanneer kinderen fulltime SightGlass Vision™ brillenglazen droegen, bleek de progressie van myopie gemiddeld met 47% te verminderen gedurende de eerste twee jaar van het meerjarige onderzoek, zoals gemeten door middel van cycloplegische autorefractie,8 in vergelijking met enkelvoudige brillenglazen. De aslengtegroei werd met gemiddeld 24% vertraagd gedurende 24 maanden.9 Bovendien vertoonde 85% van de kinderen na twee jaar SightGlass Vision™ brillenglazen te hebben gedragen in de CYPRESS klinische studie minder dan één dioptrie van myopie progressie.10
De gezichtsscherpte op afstand met SightGlass Vision™ brillenglazen was bij elk bezoek gemiddeld beter dan 1.0 en vergelijkbaar met die van enkelvoudige brillenglazen.11 In het onderzoek droegen kinderen gemiddeld zowel SightGlass Vision™ brillenglazen als standaard enkelvoudige brillenglazen meer dan 12 uur per dag gedurende een periode van 24 maanden, wat suggereert dat kinderen zich gemakkelijk aanpasten aan de Diffusion Optics Technology™.12
SightGlass Vision™ brillenglazen hebben een CE-markering voor myopie management.
"Al meer dan tien jaar loopt CooperVision voorop bij het aanpakken van de progressie van myopie door middel van onderzoek, klinisch onderwijs en innovatieve productontwikkeling. We zijn enthousiast om SightGlass Vision™ brillenglazen naar oogzorgprofessionals in Nederland en Vlaanderen te brengen en met hen samen te werken om de strijd tegen myopie progressie bij kinderen aan te gaan en zo hen een nog veelbelovendere toekomst te bieden," aldus Alex Lamse.
§ Indicaties voor gebruik: Diffusion Optics Technology (DOT) brillenglazen zijn geïndiceerd voor de correctie van refractieve ametropie (myopie en/of astigmatisme) en voor de reductie van de snelheid van myopie progressie bij fakische kinderen van 6 tot 12 jaar oud met gezonde ogen. DOT-brillenglazen moeten voortdurend worden gedragen bij alle activiteiten, behalve bij de activiteiten die onder WAARSCHUWINGEN zijn vermeld (minimaal 10 uur per dag). Deze brillenglazen worden vervaardigd door SightGlass Vision in Palo Alto, CA, USA.
Over CooperVision Specialty EyeCare
CooperVision Specialty EyeCare (SEC) is gespecialiseerd in het produceren van maatwerk lenzen met de hoogste precisie en kwaliteit. De SEC-divisie maakt deel uit van de CooperVision organisatie, één van ‘s werelds grootste contactlenzenproducenten met meer dan 10.000 medewerkers. Onze producten verkopen we in meer dan 100 landen, van China tot Europa en van Afrika tot Noord- en Zuid-Amerika.
De SEC-divisie focust zich op innovatieve maatwerk contactlenzen, om voor ieder mens wereldwijd de maximale gezichtsscherpte te behalen, ongeacht de conditie van het oog. Door dagelijks te investeren in onze mensen en technieken werken wij aan onze kracht en toekomst. Het hoofdkantoor van de EMEA SEC-divisie is gevestigd in Eerbeek. Daar werken nu al meer dan 120 medewerkers aan een gezamenlijk doel, namelijk iedereen maximaal zijn wereld laten beleven. Zie voor meer informatie www.coopervisionsec.nl.
Over CooperVision
CooperVision, onderdeel van The Cooper Companies, Inc. (NYSE:COO), is een van de meest vooraanstaande fabrikanten van zachte contactlenzen ter wereld. Het bedrijf produceert een volledig assortiment aan daglenzen, tweewekelijkse lenzen en maandlenzen, allemaal voorzien van geavanceerde materialen en optiek. CooperVision heeft een sterke geschiedenis in het oplossen van de grootste zichtproblemen, zoals astigmatisme, presbyopie en bijziendheid bij kinderen; en biedt het meest volledige assortiment aan sferische, torische en multifocale producten dat beschikbaar is. Via een combinatie van innovatieve producten en gerichte ondersteuning van gebruikers biedt het bedrijf een vernieuwend perspectief op de branche, waardoor daadwerkelijke voordelen voor klanten en gebruikers ontstaan. Zie voor meer informatie www.coopervision.com.
Over The Cooper Companies
The Cooper Companies, Inc. ("Cooper") is een wereldwijd bedrijf voor medische instrumenten waarvan de aandelen worden verhandeld op de NYSE (NYSE:COO). Cooper opereert via twee bedrijfsunits: CooperVision en CooperSurgical. CooperVision voorziet in een frisse blik op oogzorg en legt zich toe op het ontwikkelen van een breed scala aan hoogwaardige producten voor dragers van contactlenzen en het leveren van gerichte ondersteuning aan gebruikers. CooperSurgical legt zich toe op gezondheidsverbetering bij gezinnen met een divers portfolio van producten en diensten die gericht zijn op de gezondheid van vrouwen, vruchtbaarheid en diagnoses. Cooper heeft zijn hoofdkantoor in San Ramon, CA in de VS, beschikt over meer dan 12.000 werknemers en verkoopt producten in meer dan 100 landen. Zie voor meer informatie www.coopercos.com.
Mediacontact
Janine van Milligen en Sifra Hissink
[email protected]
+31(0)313 677 677
1 Reduction in progression of spherical equivalent refraction and axial length from baseline over 24 months was 47% and 24% on average, respectively (p≤0.0041). 2 Pupil center height measurements required. 3 Holden et al, - Global Prevalence of myopia and high myopia and temporal trends from 2000 through 2050. Ophthalmology 2016. 123(5):1036-1042. 4 Tideman JW et al. Association of axial length with risk of uncorrectable visual impairment for Europeans with myopia. JAMA Ophthalmol. 2016;134:1355-1363. 5 CooperVision Specialty EyeCare data on file 2019. Global survey by Decision Analyst with 402 ECPs ND 1,009 parents in UK, Canada, Germany, Spain, Hong Kong, Australia/NZ. 6 Compared to control spectacle lenses as measured by spherical equivalent refraction (SER) cycloplegic autorefraction. 7 Mean change in axial length of 0.15 mm with SightGlass Vision™ spectacle lenses compared to 0.30 mm with single vision spectacle lenses. 8 Versus 65% of control subjects, p=0.0032 (n=74 test, n=87 control). 9 Mean high-contrast distance (LogMAR) VA was -0.04, -0.06, -0.06, -0.08 at the baseline, 30-day, 6-month and 12-month visits respectively. 10 SightGlass Vision™ spectacle lenses are indicated to be worn constantly for all activities (a minimum of 10 hours per day) except for those outlined in WARNINGS section within the DOT 0.2 Trivex Spectacle Lenses indications for use document. 11 Mean high-contrast distance (LogMAR) VA was -0.04, -0.06, -0.06, -0.08 at the baseline, 30-day, 6-month and 12-month visits respectively. 12 SightGlass Vision™ spectacle lenses are indicated to be worn constantly for all activities (a minimum of 10 hours per day) except for those outlined in WARNINGS section within the DOT 0.2 Trivex Spectacle Lenses indications for use document.
Word een SightGlass Vision™ praktijk
SightGlass Vision™ brillenglazen zijn ontworpen om naadloos in jouw praktijk te passen.
Meer SightGlass Vision™
Productinformatie over SightGlass Vision™ brillenglazen powered by Diffusion Optics Technology™.
Myopie management oplossingen
CooperVision SEC heeft een uniek myopie management portfolio met maar liefst 4 producten.